donderdag 8 januari 2015

Cheer up woman!







Dat moet ik op het moment vaak tegen mezelf zeggen...
Niet dat het echt helpt trouwens...
Ik doe heel erg mijn best om de dagen door te komen...



I have to say that to myself quite a lot these days...
Not that it really helps anyway...
I am struggling to get through the days...








Hier op mijn blog heb ik het er eigenlijk nooit over,
omdat ik juist graag wil stilstaan bij alles wat mooi en fijn is,
dat kan ik gelukkig ook heel goed.
Maar ik slik al jaren antidepressiva en heb soms lastige perioden.
Nu dus ook.



Here on my blog I rarely mention it,
because I want to enjoy all that's good and beautiful in life,
and I am thankful that I am capable of that too.
But for years now I have to take anti depressives and 
experience difficult days/ weeks/ months sometimes.
Such as now.







Het stomme is dat ik eigenlijk helemaal geen sip type ben!
Ik heb ook helemaal geen reden om somber te zijn, 
ik relativeer me een rotje en weet heel goed 
(vooral als ik om me heen kijk, of het journaal zie...)
dat ik geen enkel recht heb eigenlijk om me zo te voelen.

Nou ja, dat doe ik ook niet voor de lol natuurlijk...
Het is puur iets met te weinig stofjes in mijn lijf her en der,
iets hormonaals waarschijnlijk...
Ben al door heel wat medische molens geweest de laatste
jaren maar zonder echt een concrete oplossing.




The stupid thing is, that I don't consider myself 
to be a very gloomy person at all!
I don't have any reason whatsoever to feel like this,
I try really hard to see everything in perspective
(especially when I look around, or watch the news...)
and know very well I don't have any right to feel like this.


Not that I do this for fun of course...
It's something to do with chemical stuff in my body,
something hormonal probably...
I've seen many medical people because of it,
but not with any solution.






Ik vind het eigenlijk ook eng om dit zomaar
hier zo te delen...


I am actually scared to share this ....








... maar het hoort (blijkbaar) wel bij mij.

... but it is a part of me (apparently).









Ben weer aan mijn eigen soort van kleuren therapie begonnen.
Zoals je ziet had ik veeeeeeel behoefte aan vrolijke kleuren!
Een deken haken is zo fijn om de zinnen te verzetten...
Streep voor streep en kleur voor kleur kom je weer verder,
en ondertussen zit je nog lekker warm ook ;-).



I started my own kind of colour therapy again.
As you can see I was in need for very cheerful colours!
To crochet a blanket is so delightful for the mind...
Stripe by stripe and colour by colour you just go along,
and in the meantime you are nice and warm too ;-).








Het heerlijke haak-maar-weg patroon is van Lucy,
en het idee van de wasknijpers ook.
Een ideale manier om te kijken hoe alle kleuren samen werken 
rij voor rij.


The lovely easy go-with- the -flow pattern is from Lucy,
and so is the idea of using clothes pegs.
It's an ideal way to get an idea of how all the colours work together
row by row.








Maak er een mooie dag van lieve mensen,
dat probeer ik ook!


Have a beautiful day dear people,
I am trying too!




43 opmerkingen:

  1. Aaaah Mirjam, want an honest, open and brave post. Very hard to do. I am a fellow sufferer, nothing terrible has happened, just a chemical thing, like you. Mostly these days I am ok, though I do have some challenging weeks too. I am sure there are lots of us out there, but we don't talk about it, do we. For me, in the difficult days, I tell myself to take it one day at a time, to not be too hard on myself, and at bedtime I write a list of positive things I have done that day. It can be as simple as - took kids to school, did some laundry. That way you end the day thinking of the good bits. I also generally avoid the news, it's rarely happy. I'm really sorry you are having a bad spell, but I'm sure things will improve soon. We have a saying in England " this too shall pass", essentially it means "it won't last forever"
    Big big hugs from me,
    Jill xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat dapper dat je het deelt terwijl je het eng vindt. Kan me heel goed voorstellen trouwens dat je dat vindt. Misschien helpt het je een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Mirjam,I really love the colours very cheerful for these cold, grey days, it's raining here in Sussex today. I can understand my husband suffered from depression last year and it's tough and there is no simple solution to how you feel, keep knitting and enjoying the cheerful coloursxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha lieve Mirjam, dapper inderdaad dat je het deelt hier, maar de mensen die je blog bezoeken zijn inmiddels allemaal dol op je, dus ik denk niet dat je ergens bang voor hoeft te zijn...al is jezelf bloot geven altijd een beetje eng... ;-)
    En je bent een mens hoor, geen robot zonder gevoel, die blegh gevoelens horen er helaas ook bij...

    Je haakwerk barst weer van de mooie kleuren, fijn! Een soort kleuren therapie! ;-)
    Hormonen zijn maar rare dingen...Hoop voor je dat je je gauw weer happy voelt meid!
    En morgen is er weer een nieuwe dag hoor!
    Veel liefs, en een dikke knuffol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ik dit terug lees staat dat het er misschien wel een beetje gek....over dat je geen ro ot bent....ik bedoel eigenlijk- dat mensen het wel begrijpen als je een keer wat minder vrolijk bent...

      Dikke knuffol! ! :-*

      Verwijderen
  5. You rock girl !
    Dapper, moedig en eerlijk, dat zijn hele mooie eigenschappen, ook in sombere buien.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dear Mirjam
    I agree with Jill above - it is brave of you to share, but sometimes it is in sharing a problem that you feel supported and this can help. My husband has this difficulty too and can feel awful in a split second with no particular reason. I know that there is nothing I can do to help him as he has to just come out of it by himself and he does. It is due to chemicals in his brain apparently. Be especially kind to yourself when you feel like this and do something nice - colour therapy sounds like a great idea.
    Take care and best wishes
    Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Mirjam, wat dapper van je om zo je gevoelens te delen. Veel mensen zullen dit herkennen van zichzelf of hun
    naaste omgeven (ook ik ) en daardoor heel goed begrijpen hoe moeilijk het kan zijn om je niet happy te voelen.
    Je berichtjes zijn altijd zo vrolijk en gezellig, dat je ze vaak met een glimlach leest!!!
    Daar doe je velen een plezier mee.
    Ik hoop voor je dat er snel weer betere tijden aanbreken, je lijkt me een sterke vrouw, die probeert toch
    altijd een zonnige kant te zien en dat gaat je zeker lukken!!
    Liefs, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De donkere dagen van de winter zullen niet meehelpen, denk ik. Vreselijk om je (soms/regelmatig) zo te voelen. Ik zat in december in een flinke dip, bah! Lijkt mij echt heel naar om je vaker zo te voelen, en ws ook nog erger ook. Je kunt je suf relativeren, maar gevoelens kun je niet zomaar omschakelen. Tenminste, niet altijd. Hoop dat het snel weer zonniger wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje, wist ik niet en had ik niet verwacht van de dame achter deze blog. Ken het wel, (niet ik persoonlijk) dat tekort aan die stofjes...? Sterkte! Het weer nu werkt ook niet mee denk ik, als ik naar buiten kijk... gelukkig heb je binnen mooie kleurtjes genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dapper inderdaad dat je dit zo schrijft. De persoon die ik ken die een tekort aan de stofjes heeft wil er NIETS van zeggen, tegen niemand... terwijl dat soms toch ook wel eens verhelderend kan werken...

      Verwijderen
  10. Hi Mirjam, ik vind het super knap en dapper dat je dit zo schrijft. Veel sterkte en hopelijk voel je je snel weer wat beter! Liefs, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel, dat je dit deel van jou met ons wil delen! Je laat zien wie je bent, in goede en in slechte tijden. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. En al die mooie kleuren...... dat ben jij ook! Wie schoonheid ziet, bezit veel schoonheid van binnen. Anders kun je het namelijk niet zien. Wees vooral nu heel lief voor jezelf en zoek zoveel mogelijk lichtpunten in je leven. Ik weet hoe belangrijk dat kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dapper om het te delen. Moet wel erg vervelend zijn. je laat het in elk geval in je kleuren niet naar voren komen. Wat wordt dat een leuke deken

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Mirjam, wat ben je een flinkerd! Als je baat hebt bij je medicijnen moet je ze nemen. Ik heb ze na de feiten ook een tijd genomen. Van de soort die je 's ochtends moet innemen en die ook hielpen tegen angsten (was nodig toen). Toen ik het eerlijk vertelde verschoot ik er van hoeveel mensen het ook doen of iemand kennen die het doen. Er wordt gewoon niet vaak over gesproken. Mijn huisarts vertelde me toen ook dat ze zeker wist dat ik massa's mensen kende die ze nemen.
    Je bent niet alleen, alleen is niet iedereen er even eerlijk en stoer over! Je bent een ferme flinkerd! En niet vergeten: de dagen lengen en de lente komt er aan!
    Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Love the pegs, love the blanket, sorry to hear you are feeling blue but happy that you have colourful crochet to help cheer you and all your lovely blog chums to leave you messages to say hi, we care...xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dapper dat je het hier deelt, sterkte er mee, die kleuren geven mij al wel een fijn gevoel in ieder geval.

    (zelf heb ik ptss brrrr daar durf ik t nooit over te hebben, laat staan te bloggen) (verwijder na het lezen mijn reactie dan ook maar, zo eng vind ik het)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo herkenbaar! :-( En prachtige kleuren combinaties... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Juist goed dat je het deelt ,dat zouden we toch meer moeten doen ,ook ik had 15 jaar gelend alweer een enorme depressie en depresieve periodes ,gelukkig ligt het achter me maar vond het soms ook fijn als ik er eens over kon pratwn ,maar heel goed weet ik nog hoe het was ,je doet het toch super met je kleuren om je heen ,naartuurlijk is het best heel moeilijk maar je probeert ,en daar gaat het om . Blijft bij mij ook altijd een kwetsbaar plekje waar ik inmiddels goed mee uit de voeten kan ,,komt goed .lieve groet marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Stins, bedankt voor het delen van je verhaal. Ook fijn dat we hier eerlijk kunnen en mogen zijn. Ook ik ben bekend met depressief zijn helaas. Gelukkig gaat het al weer een paar jaar goed. Er zijn trikkers, die me zo naar beneden kunnen trekken maar ik (her)ken ze nu. En probeer er gelijk iets mee te doen. Nu kan ik denken, vandaag is weer zo'n dag, vroeg naar bed en morgen gaat het vast beter. Maar o wat is het vervelend als je je zo rot voelt en er niets aan kunt doen om het te veranderen. Ik leef met je mee. Dikke knuffel uit Groningen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hé leukerd..!!! Ik herken het wel een beetje...loslaten is mijn probleem. Het neemt zoveel energie weg. Maar we laten ons er niet onder krijgen! probeer te genieten van kleine dingen en ik stuur een zonnetje je kant op! XXX Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Mirjam !
    Groot gelijk dat je je hart eens durft te luchten !! Enne, er is helemaal niks mis mee dat je je eens wat minder voelt, ookal heb je niet echt redenen om je slecht te voelen. Zo mag je niet denken, "ik heb geen recht om me zo te voelen", iedereen heeft recht op een off-dagje, of een off-periode ! Da's toch maar menselijk... Iemand die zich alijd happy voelt, of altijd hetzelfde, daar klopt iets niet...
    Het is gewoon een moeilijke periode van het jaar, maar geef het nog eens een maandje, dan merk je al goed dat de dagen langer zijn, dan zie je hier en daar al wat terug kleur...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Voor jezelf is het heel eng om er openlijk over te spreken, maar vaak je zult zien dat je er heel veel mensen mee bereikt.
    Psychische klachten zijn hetzelfde als fysieke klachten. Het is een aandoening, niet een gebrek aan wilskracht of een verkeerde manier van denken.
    Wat vervelend dat medicijnen niet echt soelaas bieden. Gelukkig is er altijd nog haken. Als dat nou eens in pilvorm op de markt kwam :-)

    lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey lieve stoere dappere vrouw! Dikke kus voor jou. Ik denk aan je en je nieuwe deken wordt prachtig!!
    Heel veel liefs,
    Nadine

    Ps ik had je een kaartje gestuurd voor Betsy. Is die wel aangekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat rot om te lezen dat je last hebt van depressieve gevoelens. Dat moet zo moeilijk zijn. Stap 1 is altijd erover praten en dat heb je nu gedaan, dat is al ongelooflijk knap! En zie je wel hoeveel mensen het herkennen? Het heeft inderdaad niks met wilskracht te maken! Jammer dat die medicijnen dat stofje niet kunnen aanvullen, misschien is het niet het juiste middel voor jou? Ik hoop dat je je gauw weer zo vrolijk voelt als die mooie deken van je uitziet. Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Er zijn veel meer mensen dan je denkt die kampen met dit soort gevoelens. Je kunt er niets aan doen, het overkomt je.
    Ik vind het dapper van je om het gewoon te schrijven op je blog, het lijkt vaak nog steeds een taboe.
    Het wordt wel weer anders, soms gaat het gewoon een tijdje minder... Ik vind het zelf altijd vervelend als mensen je moed proberen in te praten in zo'n periode. Mij helpt het om gewoon te accepteren dat er ook mindere periodes zijn en dan ben ik niet gefocust op of het al beter gaat ... Ik laat het gewoon gebeuren, en dat helpt me achteraf gezien enorm!
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een dikke zoen voor jou lieve meid !

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat goed dat je dit vertelt!! Iedere blogger zal zich herkennen in de situatie dat je vooral de positieve dingen op je blog zet en verder niet.... De dingen die je het meest bezig houden hou je dan voor jezelf. Ik snap dat je de focus wil leggen op het positieve, maar dat het ook wel een hele verademing is wanneer je omgeving weet wat je doormaakt. Of in ieder geval een idee heeft. Depressie ken ik niet persoonlijk, maar ik heb er wel zijdelings mee te maken gehad. Wat ik nu voorzichtig meer en meer aan mijn omgeving vertel, is dat mijn vriend en ik onder behandeling zijn omdat ik na 4 jaar nog niet zwanger ben.... Met mijn hormonen gaat ook geregeld wat mis.... Binnenkort ga ik starten met hormoonbehandeling en dat is ook niet altijd prettig/ makkelijk, heb ik al begrepen.
    Niet om nu jou op te zadelen met mijn issues, maar juist om naar jou net zo open te zijn, als jij nu naar al je lezers bent geweest.
    Veel sterkte!

    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dapper!! Hoop voor jou, dat het snel weer beter gaat... Vind het knap, dat je toch zo lekker doorhaakt aan zo'n mooie fleurige deken. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ja onze hobby kan ons veel steun geven, en deze kleuren helpen daar zeer zeker bij, daar word je echt vrolijk van

    Ik raak soms ook zomaar in een depri, vraag me niet waarom!!!!!!! er is geen reden voor, meestal gebeurt dat in december. en dan is het 1 januari, en dan opeens is daar weer de zin van het leven!

    lieverd wens je veel sterkte toe, den aan jezelf, en doe alleen maar leuke dingen waar je vrolijk van word

    Groetjes uit Zweden en een heel fijn weekeinden

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lieve Stins,
    Dapper van je en zoals je leest herkenbaar voor meer mensen.

    Eerder schreef ik een blogbericht over mijn Pms periodes daar heb ik ook fijne reacties op gehad.
    Misschien wil je dit nog eens terug lezen?

    Medicijnen nemen is niet iets om je voor te schamen, 12 jaar geleden in de periode na mijn scheiding heb ik ze ook een tijdje nodig gehad.
    Ik hoop dat lief zijn voor jezelf en tijd nemen voor je hobby's je langzamerhand weer wat oplichten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En o ja, de zomervakantie blijven wij altijd thuis. De tuin en het weer is dan op zijn mooist.
      De Kerstvakantie gaan we dan naar de zon, dat helpt mij uitstekend tegen de winterdip!

      Verwijderen
  30. Ook ik moet zeggen dat ik het heel dapper vind van je dat je toegeeft dat het er niet altijd even vrolijk en zonnig aan toegaat als in de blogwereld altijd lijkt. Maar ik hoop van harte dat je die donkere buien kunt bezweren met de vrolijke en lieve kleurtjes en het geruststellende ritme van je haakprojecten. En door die leuke en kleine geluksmomentjes vast te leggen door je camera, en dat weer te vertalen naar kleine blogverhaaltjes die wij mogen lezen. Zelf denk ik (als een van die mensen die eigenlijk nooit getroffen wordt door die nare tekorten aan die stofjes dus wie ben ik om advies te geven eigenlijk!) dat voeding en beweging heel veel kunnen doen aan je zo lekker en energiek mogelijk te voelen. Kijk en zoek eens op internet, wie weet levert dat je meer op dan chemische medicijnen? In ieder geval super veel lieve groetjes en sterkte...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Lieve lieve lieve meid ... ik denk dat we gauw eens naar zee moeten :-) Dikke dikke maar dan echt wel heeel dikke knuffel!
    Leren accepteren dat niet alle dagen mooi zijn, dat er dagen zijn dat ik opsta en me hondsberoerd voel maar geen reden heb, en vooral geen reden zoeken waarom heeft mij al voor een heel groot deel geholpen. En zoals de eerste dame schreef, elke avond een balans van je dag maken, de mooie momentjes er tussenuit zoeken kan ook heel veel deugd doen. Je bent een supermadam, ook op dagen dat het minder goed gaat xx

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh lief mens toch! Je bent een dappere Dodo ;-)
    Volgens mij kun je geen beter uitlaatklep vinden dan bij je blogmaatjes zo te lezen hierboven allemaal. Niks om je voor te schamen, iedereen heeft zo zijn eigen mindere dingen of dagen ook al wordt er niet snel over verteld in het "echte" leven, het is maar heel "gewoon" volgens mij. Meer mensen die er last van hebben of mee zitten. Ik wens je heel veel plusdagen dit jaar en zoveel kleurige momenten dat je er kleurenblind van zou worden ;-)
    Dikke hart-onder-de-riem-knuffel voor jou en je deken is geweldig mooi!! x

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Can I just thank you for sharing this with all of us? The thing about depression/anxiety is that it is chemical and there is nothing that has to happen to make it better or worse, well no big life even that is. I am suffering from it a bit myself since I hit menopause with a vengeance . My father and my son both have bouts of depression and it has been hard for them, and of course for my with my son, trying to find the right medication to help. I finally did after a year and he is much better. I also take him to acupuncture it has helped so much. Sending you a big, big hug,
    Meredith

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Kop op! De donkere dagen en de winter doen er geen goed aan. Ze gaan naar hun einde toe en we kunnen beginnen uitkijken naar de komst van de lente. Positief blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ach meiske toch, wat vind ik dat sterk van je, dat je dat hebt neergeschreven!
    Ik zou hier een heel verhaal kunnen neerpennen maar daar ben ik dan weer niet dapper genoeg voor. We kennen mekaar niet echt maar je mag me altijd mailen hoor! (pixiemiksalot@gmail.com)
    Ondertussen blaas ik je vanuit België miljoenen wolken toe, nee, niet die met regen, ze zijn roze...zie je ze...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik vind het juist goed dat je het deelt! Het leven is namelijk niet altijd blij en mooi zoals internet je wel wil laten geloven.
    Zelf ben ik ook al jaren aan de anti depressiva en het helpt bij mij ook niet altijd. Ik heb weken dat ik eigenlijk alleen maar in bed wil liggen en ben dan ook heel erg moe zodat ik tot niets kom.
    Waarom moet je je ervoor schamen? Omdat de buitenwereld de schijn ophoudt?
    Laten we met z'n alleen eens normaal gaan doen toch?
    Dikke knuffel😊

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Mirjam, dank je voor je berichtje op mijn blog. Ik begreep je eerst niet want ik was al eens op je blog geweest en het ziet er altijd opgewekt uit....maar na het lezen van dit bericht begrijp ik dat je idd begrijpt waar ik het over heb. Ik gebruik geen medicijnen maar heb nu wel hulp gezocht in de hoop dat ik mijn leven weer in de hand krijg, het is fijn te weten dat er mensen(vrouwen) zijn die weten waar ik het over heb, wat ik voel!!! lieve groet Angela (dutch isle)

    BeantwoordenVerwijderen